Yeh, Colombia en een klein beetje Ecuador - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Corinda Holdermans - WaarBenJij.nu Yeh, Colombia en een klein beetje Ecuador - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Corinda Holdermans - WaarBenJij.nu

Yeh, Colombia en een klein beetje Ecuador

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corinda

16 Juni 2008 | Peru, Huaraz

Mmm ik ruik de coffee al. Zoveel koffieplanten!! Als je geen koffie ruikt of ziet dan ruik en zie je wel een bakkerij. Alleen de bakkerijtjes hier ruiken lekkerder dan dat ze smaken. Meestal is het droog, wit, zoet brood met kaas, waarvan je alleen de suiker proeft. We hebben in Manizales een koffie kwekerij en fabriek bezocht. Echt leuk om het proces te zien van rode besjes (met daarin de witte koffieboon) tot de koffie die wij nu drinken. In de ochtend toen we naar de koffie fabriek liepen hadden ze net een groot varken geslacht en waren ze hem lekker aan het ontleden buiten, op de eettafel. Ja lekker zo‘n toetje net na je ontbijt,blehh

Van Medaillin zijn we naar Guatapè gegaan en vandaar naar Cartagena. De oude romantische historische stad was erg mooi. Gezellige terrasjes, oude gekleurde huisjes met kleine balkonnetjes en bloemen, smalle straatjes met keitjes en koetsjes met paarden. De vrouwen hier dragen ook echt de traditionele kleurijke jurken met een complete fruitschaal op hun hoofd. Verder zijn ze hier maar lui, hangen ze wat rond en werken ze alleen aan hun sociale contacten en dan ‘s avonds zoeken ze elkaar weer op in de stamkroeg en kletsen ze nog wat meer onder het genot van heerlijk helder bruin spraakwater. Wat een stress zeg!!Volgens mij moeten ze hier in Colombia in de kleine dorpjes allemaal wel een dozijn kids hebben per gezin! Er liggen elke dag wel 50 paar kleren te drogen per huis. Op het dak, op de struiken en aan de waslijn. Echt een klerenzooi.

Op naar Tayrona nationaal park met zn vieren. Het is een heel mooi park met veel helder blauwe baaien, palmbomen en tropische begroeing met grote grijze keien. We liepen ook langs een traditioneel indianen dorpje waar we echte Hiawatha`s zagen. We begonen veel te laat aan de terugweg. Liepen we daar in the middle of the jungle in het pikkie donker, echt niet leuk. Je hoorde allemaal dierengeluiden en af en toe hoorde je wat ritsellen naast je, scary!! En we wisten niet eens of je we de goede weg liepen. We zagen helemaal geen lichtjes van huizen (alleen van vuurvliegjes). Na een paar x op onze kont te zijn gevallen over alle keien, kwamen we op de uitvinding om onze screen van de camera aan te zetten en dat als zaklamp te gebruiken. Na 2 uur lopen in het donker zagen we eindelijk wat kleine lichtjes van huisjes. Yippie was zo blij.

Onderweg naar Bogota hadden ze nog een steen door de ruit van de bus gegooit. In het schoppingscentre was Sergio`s tas gestolen. Ik had hem gelukkig op n schoot, lucky me. Toen ik met Sergio over straat liep kwam een jongen heel opdringerig naast me lopen en om geld vragen. Toen ik nee zei vroeg hij om mn tas. Toen ik weer nee zei, pakte hij iets uit zijn jaszak en hield hij iets in zijn hand. Ik draaide me om en ben hard weggelopen pff, was soo scary. Had geen zin in een mes ofzo!!
De dag erna werden we `s avonds gedropt door de bus bij een busstop in the middle of nowhere in een lugubere buitenwijk van Bogota. Er kwamen gelijk een paar straatjongens op ons af en op ten duur waren het er 6 die om geld vroegen. We konden nergens heen en er waren geen bussen meer. Dus hard doorgelopen, geen een taxi wilde stoppen. We waren zo kwaad. Op ten duur kwamen er een paar polities aan met grote geweren. Die vertelden ons dat dit de gevaarlijkste buurt van Bogota was en dat de taxi`s hier niet stoppen omdat het te gevaarlijk is en de auto`s hier door rood rijden!! Oeps. Gelukkig hield de politie een taxi voor ons aan. Yeh veilig thuis!!

Na Bogota zijn we naar Villa de leyva gegaan en daarna naar San Augustin. Daar hebben we wat archeologische parken bezocht met grappige historische beelden. De omgeving was erg groen en ruig.

Ze hebben in Colombia zulke grote porcions met eten dat we het over gebleven eten, vaak in lieten pakken in zakjes en dan uitdeelden op straat. Zodra we iemand de prullebak in zagen duiken vroegen we of hij eten wilde, ze zijn dan zo dankbaar. Echt mooi werk om te doen. Verder vonden we Colombia niet zo bijzonder. Veel bedelende mensen. De mensen die vriendelijk zijn, zijn ook echt behulpzaam, maar de mensen die wat van je willen, zijn ook echt wel irritant. We hoorden dat ze zelfs mannetjes inhuurden op een motorbike om polities dood te schieten voor veel geld en dat de buscompanies de Farq geld betalen zodat ze de bussen niet overvallen, vandaar dat de busticket aardig duur zijn in Colombia. Gezellig land hè!!

Op naar Ecuador again!! In Colombia dropten ze ons midden op een weg, waar de bus langs zou komen. Stonden we daar dan een uur met zn tweetjes langs een verlaten weggetje in het pikkiedonker in de nacht, geen enkel lichtje te bekennen, alleen maar bomen. Bibbers, niet leuk. Gelukkig kwam de bus wel..pff viel weer mee.
De busrit was vreselijk. 7 uur lang stuiterend op je stoeltje. Had de volgende dag blauwe plekken op mn benen en kont! De wegen zijn zo slecht vanwege de vele regen en er grote gaten in de weg onstaan.

Aangekomen in Ecuador gelijk door naar Otovallo (nog een keer) `s morgens vroeg naar de dierenmarket geweest. Echt een gekkenwerk heb nog nooit zoveel varkens, koeien en kippen op een hoop gezien en heb ook nog nooit zoveel biggen horen schreeuwen, mama mia. Ze zijn hier niet echt diervriendelijk. Sommige dragen gewoon een heel schaap op hun rug. Op naar de kledingmarket. Echt zielig om de oude, kleine straat vrouwjes te zien die dan met een bekertje om geld komen bedelen. We gaven ze vaak fruit of kochten een brood voor ze. Zodra je ze wat geeft vertoonde er een big smile op hun gezicht van links naar rechts, met alleen nog 3 rechtopstaande tanden in hun mond. Ze pakken je dan stevig beet om je een zoen of kroel te geven, zo lief. Je hard breekt gewoon als je ziet dat je ze zo blij kan maken met zo`n simpel, klein gebaar!

De volgende dag de vulkaan Cotopaxi beklommen. De dag begon erg mistig en grijs en we liepen in de regen en sneeuw. We liepen van 4500 meter naar 5000 meter, pff. Dat merk je wel ff aan je ademhaling, na elke 20 stappen moesten we even op adem komen!! Na ons opgewarmd en opgegroogt te hebben in de hut, zijn we wezen downhillbiken. Dat was echt gaaf. Gelukkig klaarde het op. Konden we toch nog de vulkaan goed zien. Super mooie omgeving. Zag ook nog een wolf. Wowie mijn eerste levende wolf die ik in het wild heb gezien!!

De volgende dag het kratermeer Cotocachi rond gelopen, waar ik en een vriendin verdwaalde waren voor 1,5 uur. We liepen door de bosjes, onder prikkeldraad, over beekjes enz. De gids begon zich al zorgen te maken!! Uiteindelijk arriveerden we met een gedeelte van het bos in onze haren op het eindpunt en na 5 uur lopen hadden we wel een goede lunch verdiend.

In Banos zijn we wezen mountainbiken, paar grote watervallen bezocht. Bij 1 kon je achter de waterval kruipen dat was wel een cool en nat gezicht. Was gelukkig vml. downhill dus easssyyy. Daarna in de hotpools opgewarmd. `s Avonds met een flowerpower bus met een gezellig musiekie naar een uitkijkpunt gereden. Gaaf om Banos bij nacht te zien en ondertussen genoten we van wat suikerbietensap met wodka, uch, uch.
De volgende dag zijn we wezen canyoningen. We zijn 3 watervallen naar beneden wezen abseilen. 1 waterval had zelfs een vrije val van 45 meter, ahh, best hoog. Hang je daar dan aan een touwtje half in de waterval en dan moet je jezelf zekeren en bepalen hoe snel je naar beneden gaat!! Veilig en nat aangekomen in de beek.

Daarna naar vilca bamba gegaan. Daar hebben we een dag gemountainbiked, 6 uur lang, bergje op bergje af. Was kapot aan het einde en de tourist office vertelde ons dat het 1 keer omhoog is en dan vlak en dat de route ong. 3 uur duurt. Grrr. Nou echt niet!

Op naar peru. We zitten nu in Huaraz en gaan deze week naar Cusco, op naar de Machu Pichu.

Ennehh mama ik wil voorlopig geen rijst, kip en gebakken banaan meer eten..Doe mij maar een bereklauw met pindasaus en een kaassouflè. Enneh o ja als ik thuis kom wil ik ook nog een AAPJE!! Ze zijn zooo lief!!! Kan er hier 1 kopen alleen krijg ik hem niet de grens over!



  • 16 Juni 2008 - 19:51

    Christiaan:

    Wat een ongelofeljk mooie beesten en bloemen zie je daar. En ook nog zo dicthbij. Die zeehonden op het strand en die blauwvoetvogels. Echt bijzonder!

  • 16 Juni 2008 - 20:03

    Josette:

    He Kanjer,
    Het is maar goed dat je niet heel lang meer wegbljft want het is wel eng genoeg geweest he....
    xxx Josette

  • 17 Juni 2008 - 05:28

    Germanator.:

    What did u do to ur hair Hunny?? ;-)

  • 17 Juni 2008 - 06:48

    Paula:

    He muis, even een vermaning, apen horen hier niet thuis dus lekker laten waar ze zijn. geniet er nog van.

    Kus

  • 17 Juni 2008 - 08:10

    Jit:

    nou nie een aapje mee nemen hoor dat vind ik zielig laat maar lekker daar. Doe je wel een beetje voorzichtig daar wat een verhalen zeg wel een super mooie natuur kus

  • 17 Juni 2008 - 08:21

    Pa En Ma Holdermans:

    Je berenklauw met toebehoren komt er! We zullen Gerco van 'De Blokhut' inseinen, zodat hij de lekkerste kan klaarleggen die hij heeft. En dat aapje, .... ja dat zal toch een stoffen geval worden.

    Papa en mama

  • 17 Juni 2008 - 13:55

    Hanneke:

    Ik dacht net wat ga ik vanavond eten. Maar nu weet ik het, varkensvlees!!!

  • 17 Juni 2008 - 13:56

    Cheryl:

    Gaaf!

  • 17 Juni 2008 - 16:07

    Gitte:

    Hee Lieverd,

    Het is weer is een super verhaal. Je hebt weer veel meegemaakt de afgelopen weken.
    Hier gaat alles nog steeds goed! Over 5 weken lekker zomervakantie. Heb ik echt zin in. Nu ik afgestuurd ben heb ik veel meer tijd om leuke dingen te doen. Dus kom maar gauw terug :)!!!

    Dikke kus

  • 17 Juni 2008 - 17:35

    Jan Marius:

    ziet er weer goed uit zusje, have funn daar!

    liefs

  • 17 Juni 2008 - 21:51

    Tante Ria:

    Schitterend zeg en dat ik zo'n grote nicht heb, hele mooie foto's, een idee om een boek te schrijven?
    Heel veel liefs van Ria, Henkie, kids en dierentuintje

  • 18 Juni 2008 - 09:42

    Aline:

    Hey meis,

    Zijn weer super verhalen en super foto's!

    Dikke knuffel voor nu... Snel eentje weer in real-life!

    Geniet er nog maar ff lekker van!

    xxxxxxx

  • 19 Juni 2008 - 09:40

    Miranda Nell:

    Hey muissie,

    Die verhalen van jou zijn ook helemaal super om te lezen. Maar laat die apen maar gewoon waar ze nu zitten hoor hahahaha!

    Tot snel meis,

    Dikke kus Miranda, Jeroen en Ruben

  • 21 Juni 2008 - 19:19

    Hoi Meis:

    mooi daar hoor jij zie daar nog eens wat ben best wel jaloers op je wij zijn hard aan het werken bij natas en boy hun huis zie je binnenkort weer want je tijd schiet al weer op volgens mij
    dikke kus van ons allemaal en uitkijken hoor
    wil

  • 25 Juni 2008 - 06:29

    Pascal:

    hei meissie,
    Geniet, geniet, geniet!!! en ik geniet een beetje mee
    dag schat dikke x

  • 29 Juni 2008 - 13:36

    Yvet:

    Hey guppie!

    Waar ben je nou?!
    Ik ben in Rurrenbaque en volgende week in La Paz... zijn we al bij elkaar in de buurt?! Hoop dat we elkaar kunnen treffen, heb zoooooooooveel te vertellen!!!

    Laat je weten waar je bent?!

    zoenen!

  • 30 Juni 2008 - 15:52

    Liekie:

    Hai bikkel !

    wat een enge dingen maak je weer mee zeg, toffe foto's zeg en voor nu nog heerlijk genieten van de resterende tijd samen met je vrienden !
    dikke kus,
    robert, angelique en tim

  • 07 Juli 2008 - 00:56

    JARDER AMIGO DE YVET:

    :D

  • 08 Juli 2008 - 22:35

    Matty:

    hoi Corinda, echt ontzettend gaaf maar raar dat we elkaar tegen kwamen in de bus in Puno op weg naar Copacabana. Ik zit nu in Hostel Cactus voor 1 nacht maar ik probeer morgen naar de zoutvlakten te gaan. Misschien kunnen we nog ergens wat gaan eten in La Paz. Liefs Matty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corinda

heyy, Ola! Eindelijk is het dan bijna weer zover. Ben ook alweer veel te lang in Nederland geweest (1,5 jaar). Nu word het tijd om Zuid Amerika te gaan ontdekken. Dinsdag 25 september vlieg ik naar Argentinie, waar ik eerst een maand spaanse lessen ga volgen. Daarna ben ik van plan om voor in totaal een jaar rond te reizen door Zuid Amerika en mischien nog vrijwilligers werk te gaan doen. Mijn plan is om in Argentinie te beginnen, van waar ik naar Antartica reis, Chili, Brazilie om carnaval mee te maken, Bolivia, Peru de Inca Trail lopen, Ecuador, de Galapagos Eilanden, dan met de boot de amazone door van Peru tot aan de oostkust van Brazilie, waar vandaan ik weer naar beneden naar Rio de Janeiro reis. Vanuit Rio vlieg ik nog voor ongeveer een week naar New York en dan is het weer tijd voor Nederland.. Maar eerst nog lekker veel doen en genieten. Als jullie me heel erg missen kunnen jullie me natuurlijk altijd op komen zoeken. hi, hi. Nou ik hoop veel van jullie te horen. Ik vind het namelijk altijd erg leuk om jullie reacties te lezen en kijk daar erg naar uit. Dikke kus en mischien tot in Zuid Amerika.. liefs corinda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 6189
Totaal aantal bezoekers 57961

Voorgaande reizen:

25 September 2007 - 26 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: