hey, even door een paar landen gevlogen!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Corinda Holdermans - WaarBenJij.nu hey, even door een paar landen gevlogen!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Corinda Holdermans - WaarBenJij.nu

hey, even door een paar landen gevlogen!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corinda

02 Augustus 2008 | Argentinië, Salta

Vanuit Huaraz zijn we naar Lima gagaan, even lekker een westerse stad! Toen op met de bus naar Paracas. De hele kustlijn van peru is vreselijk saai! Heel droog, vlak en alleen maar dessert. Het ziet er allemaal erg armoedig uit. In Paracas de boot genomen naar Isla Balletas. Veel zeeleeuwen en watervogels gezien. Was een beetje saai, na de Galapagos! De kandalaar was wel erg mooi. Op een van de grote zanduinen is een supergrote kandelaar te zien. Het zit er al eeuwen en het kan niet verstrooit worden, de kandelaar komt telkens weer te voorschijn in het zand!! Ra, ra hoe kan dat!! raadselachtig hoor!S`Middags gelijk door naar Nasca. Daar in een klein sportvliegtuigje gestapt om de Nasca lines te zien. Wel gaaf hoor om over zo`n grote vlakte (dessert) te vliegen en dan alle grote figuren in het zand getekend ziet. Je zag o.a. een astronaut, spin, aap, hond, hand, driekhoeken, kolibrie en een boom. Het is indrukwekkend hoe ze de figuren in zulke grote maten, zo goed en symetrisch hebben kunnen tekenen in het zand! Voelde me wel een beetje draaierig in het vliegtuigje. Het ging echt van zie hier links, hup en daar draaide het vliegtuigje verticaal naar links en zie hier rechts, hup verticaal naar rechts. Ppff... Toen we eindelijk gingen landen na een half uur dacht in dat ik alles gehad had maar opeens, plastic zakje!! Kwam alles eruit..bleh!! Daarna gelijk door met de auto naar een open begraafplaats in de dessert waar we mumies zagen met super lange dreadlocks (lang haar was heilig), echt gaaf! De mummies zaten allemaal in foetus houding. Zoals ze geboren worden, zo werden zij ook begraven. Je kon ze heel goed zien en sommigen keken je gewoon met grote ogen aan.. bijna eng!

In Cusco, de incastad, veel inca ruines gezien. We hebben ook het grote festival INTI RAYMI meegemaakt. Was echt super mooi om alle verklede groepen mensen te zien. Het lijkt erg veel op carnaval! Er waren wel zeker 300 groepen mensen met elk hun eigen kostuums en dans. De groepen passeerden in een parade door de hele stad voor bijna een week lang. Op de grote dag kwamen de eerste muzikanten, dansend het kasteel uit. Later kwamen er allerlei groepen verklede inca soldaten naar buiten gerend in een bepaalde volgorde, die dansend plaats namen op het veld. Daarna liepen ze in een parade door de hele stad en deden ze allerlei rituelen. Het eindritueel was het offeren van een lama. Helaas konden we dit niet goed van dichtbij zien.

INCA JUNGLE TRA(MACHUPICHU) We begonnen met downhillbiking, naar Santa Maria. Heerlijk lekker hard naar beneden en 3 uur lang niet te hoeven trappen, das pas genieten!! Werd alleen wel gek van de muskieten zodra je stil stond, dus je bleef wel fietsen! De volgende dag liepen we bergje op, bergje af! We hebben ook een stuk van de Inca trail gelopen. Bij de lunchbreak nog lekker gespeelt met een apie..echt zo leuk. s`Avonds heerlijk gerelaxed in de thermale baden in Santa Teresa. Heerlijk warm water en in de natuur! De 3e dag was een saaie wandeling langs de spoorlijn, op naar Agua Calientes. Daar hebben we de berg `Potochachi` (of zoiets) beklommen. Dat was echt een zware klim door de jungle. Het was veel ladders beklimmen van wel 30 a 40 meter hoog en echt super steil. Op de top hadden we een geweldig uitzicht op de Machu Pichu en de reusachtige steile bergen en groene omgeving. De laatse dag was de klim naar MACHU PICHU. We begonnen de klim om 4.30 in de morgen en arriveerden als eerste op de top, een uur later. Het was een steile klim met heel veel trappen en dat op je nuchtere maag en zonder licht. Maar we hebben het gered. In het begin was het best bewolkt maar uiteindelijk kwam Machu Pichu helemaal te voorschijn uit de wolken. Echt mooi. Machu Pichu en de ruige omgeving er omheen heeft iets mysterieus. Echt knap hoe ze zo`n dorp op de top van een van deze steile bergen hebben kunnen maken,zonder alle techniek van tegenwoordig. Heel indrukwekkend! En ja, omdat we klimmen zo leuk vinden zijn we ook nog even Wayna Pichu wezen beklimmen (de bergen achter Machu Pichu hebben de vorm van een gezicht en daar de neus van hebben wij beklommen). Was echt zwaar maar zeker de moeite waard. Het uitzicht was geweldig. Op de terug weg naar cusco in de trein heerlijk liggen slapen…snurk.

De volgende plaats was Arequipa. Daar hebben we een 2 daagse tour gedaan door de Colca canyon (dat is de diepste canyon in de wereld). De start ging lekker, alleen maar naar beneden maar daarna moesten we weer een stuk omhoog klimmen naar de oase waar we sliepen. Echt mooi om in een kale, dorre canyon een groene oase te zien met palbomen. Nog kennis gemaakt met een lama. Hij was alleen niet zo vriendelijk. Zat een beetje rare bekken naar mij te trekken als ik wat te dichtbij kwam, vooral met zijn mond. Dus maar snel weer naar mn hutje gegaan voordat ik een spuugje in mn gezicht krijg. De volgende morgen waren we om 3 uur s`ochtends alweer aan het klimmen pfff.. we moesten in het pikkie donker en in de kou, 1200 meter omhoog klauteren. Tja kon mn ezeltje niet vinden dus moest ook maar lopen, maar we hadden toch als eerste de top gehaald. Daarna op naar Cruz del CONDOR waar we ontzettend veel condors zagen vliegen over en in het dal. Echt mooi en ze zijn gigantish groot. Toen weer met de bus terug naar Arequipa. De take away kebab (levende varkens in een zak met alleen de kop eruit) werd gewoon onderin de bus vervoerd. Zielig hoor!

Toen op naar Puno. Brrr.. zeg ik ben de kou echt zat! Het ijs zat gewoon aan de binnenkant van de ramen in de bus.. brrr en dan moet je proberen te slapen,nou werkt echt niet! De volgende morgen gelijk met een tour naar de drijvende rieteilanden `Uros` gegaan. Het is een groot meer met daarin allemaal drijvende rieteilandjes . Ongeloofelijk dat mensen hier kunnen wonen. Echt alles is van riet. Zou gek worden van al dat riet tussen elk spleetje van mn lijf en mn kleren. Ze hebben ook hele gave boten van riet met drakenhoofden. De rieteilanden zijn ontstaan doordat de inca`s ze elke keer wilden overvallen. Nu konden ze met wegdrijven en vluchten met hun eilanden. Toen op met de bus door naar Copacabana en naar Isla del Sol geweest. En je raad nooit wie ik daar tegen kwam! Matty Ceelen. Ze woont gewoon een paar huizen verderop en in Nederland kom ik haar nooit tegen en nu zie ik haar opeens in dezelfde bus in Peru!! echt te gek.

La Paz is maar een vieze stinkstad met heel veel uitlaatgassen. Kon bijna niet ademen hier vanwege de hoogte en de gassen. Maar het is er wel erg leuk om te shoppen. Heb ondertussen al 25 kilo naar huis gestuurd. Tja af en toe moet je jezelf eens even verwennen toch!!? Ik heb ook de DEATH ROAD gefietst. Was veel minder eng dan ik had verwacht. Het is een heel smal zandweggetje met een klif van wel 600 meter, dus als je valt!! Au. Er gebeuren hier nog steeds veel ongelukken met auto`s die de afgrond in verdwijnen. Je zag onderweg ook veel kruisjes van mensen die verongelukt zijn! De natuur was geweldig. Heerlijk om door de jungle heen te fietsen.
In La Paz nog naar de heksenmarket geweest. Raar hoor om al die gedroogde dieren (embryo`s van lama`s, kikkers, gordeldieren enz.) te zien en allerlei kruiden en dan die heksenwijfies achter hun kraampjes, beetje hokus pocus gedoe.

DE PAMPAS IN RURRENABAQUE. Met Matty samen naar de amazone in Rurrenabaque geweest. Ze waren me vergeten op te halen met de taxi dus nog net het vliegtuig gehaald! Pff.. We sprongen in een klein vleigtuigje. Na een half uur werden we teruggeroepen naar La Paz omdat we niet konden landen in Rurrenabaque vanwege het weer. Shittie!! Dus een uur gewacht op het vliegveld en daarna mochten we het nog een keer proberen. Eindelijk aangekomen op een landingsbaan van gras, echt grappig. Snel mn winterkleren ingewisseld voor zomerkleren, het was hier nml. 40 graden. We hebben echt heel veel dieren gezien. Veel verschillende soorten vogels en wel 1000-den krokodillen. We zagen ook watervarkens. De aapjes sprongen zelfs in de kano toen we aan het varen waren. Je zag soms een hele boom vol met aapjes, echt leuk. De eerste dag ging ik s`avonds volleyballen en ja hoor tijdens een wedstrijdje lande ik op mn enkel en kneusde ik mn enkel goed. Zo, wist even weer hoe pijn voelt, au, wat deed dat een zeer zeg!
Gelukkig bestond de omgeving uit allemaal loopbruggen zodat ik me aan mn armen kon optrekken. Kon de eerste 3 dagen absoluut niet lopen. En anders had ik altijd Matty nog en mn gids die me verplaatsten. We hebben ook de pampas bij nacht gezien. Mooi om alle dieren geluiden te horen en echt ongeloofelijk hoeveel krokodillen er wel niet zijn. Je zag soms wel 20 glinsterende oogjes naar je loeren als je met de zaklamp over het water scheen. Blij dat ik `veilig` in mn bootje zit. De groep ging op slangenjacht (en anacondors) in de pampas en ik werd in een hangmatje gedropt, en ik wilde zo graag mee. Lag ik daar dan met mn pootje omhoog, beetje zielig te wezen. Gelukkig was Matty zo lief om bij mij te blijven zodat we toch nog wat lol hadden. Verder was het veel in de kano zitten en rondkijken. Daarna zagen we nog veel roze dolfijnen . Wat een maffe beesten zeg. Ik kon helaas ook niet met ze zwemmen…De roze dolfijnen beschermen je van de krokodillen en wanneer jij lekker aan het zwemmen was, zag je de krokodillen op de kant liggen loere, Mm… lekker toetje. s`Avonds zonsondergang gekeken. Erg mooi. S`Avonds heeft een shamaan (dokter uit de jungle) even naar mn pootje gekeken en alles flink op zn plaats zitten drukken. Oei, moest me echt heel sterk houden, au, au. Maar de volgende dag zag het er stukken beter uit en kon ik er zelfs een beetje op staan. Echt ongeloofelijk. Tsja ze zeggen dat het de krachten zijn van de shamaan, weet het ook niet. Voelde me de hele trip echt een afhankelijk aapie, dat bij iedereen op de rug klom om vervoerd te worden. Ook zijn we wezen piranha vissen. Er zater er echt veel in het water. Elke keer aten ze weer het vlees van mn haakje grr.. krengen... Heb uiteindelijk toch nog 2 en een oog gevangen. Dacht ik dat ik de 3e had gevangen, zwom hij keihard weg, alleen liet hij wel zijn oog achter, bij mij aan het haakje. Hi, hi. Zal nu wel continue zijwaarts zwemmen! Op de terugweg had het vliegtuigje nog wat turbulentie, nou das echt niet grappig in zo`n klein vliegtuigje. Je vliegt af en toe bijna verticaal en dan val je weer een paar meter naar beneden, brr.. was blij toen we aan de grond waren.
Daarna op naar Sucre en de volgende dag naar Potosi. Daar het rode kruis opgezocht omdat ik zo`n ongeloofelijke last van mn oren had. De druk in mn oren was zo hoog. Daar constateerde ze dat ik keelonsteking heb en oorontsteking. Voel me echt zo zielig… mn keel, mn oren en mn pootje. Wil thuis op de bank liggen met een thee en maria bisquitjes! In Potosie hebben we de mijnen gezien. Het enige wat mijnwerkers nodig hebben is; alcohol, jaha, en dan 96 procent, echt te vies voor woorden, coca bladeren (geeft je meer kracht en maakt je een beetje high) en dinamiet. Echt slecht werk om hier te werken. We kropen door allemaal smalle tunnels en zagen een paar mijners werken. Overal ligt astbes! Verder heb ik nog dinamiet laten ontploffen, das wel gaaf!

Nou Xxxxx en geniet van het zonnetje in holland hè!! Die kan ik hier(salta, Argentina) even niet vinden maar waarschijnlijk wel in Rio de Janeiro (brasil), daar ga ik volgende week heen en dan vlieg ik 12 augustus naar New York waar ik nog even lekker ga shoppen. 18 Augustus vlieg ik dan door vauit New York naar Nederland waar ik dan de 19e hoop te arriveren.
De foto`s van machu pichu en de drijvende rieteilanden krijgen jullie nog te zien!
Doeiiiiiiiiiiiii, zie jullie snel (of de meesten)




  • 02 Augustus 2008 - 09:03

    Marleen:

    Heej Muissie,

    Leuk weer van je te horen! Heb je foto's weer vol bewondering bekeken. Gaaf hoor; je maakt een hoop mee. Haha....en wat is de wereld toch klein he, dat je aan de andere kant van de wereld toch nog een Ouderkerker tegen komt. Je raakt er niet vanaf, he...haha. Maar wel leuk om na bijna een jaar weer wat bekends tegen te komen. Nou nog een paar weken en dat zet je weer voet op Nederlandse bodem. Ben benieuwd naar al je verhalen! Tot snel,
    greetzzz, (mar)leen

  • 02 Augustus 2008 - 12:58

    Angelique:

    Hai hai!!

    wat fijn om weer van je te horen, gek idee dat je straks weer in dit kikkerlandje bent, zal wel vreemd zijn. Ik heb weer genoten van je verhalen en foto's, heel veel plezier nog en hou je taai !

    kus,
    angelique, robert en tim

  • 02 Augustus 2008 - 20:02

    Gitte:

    Hee kanjer,

    Wat leuk om weer eens een verhaal op je site te lezen!!! En wat een gave foto's Laat je nog even horen hoe laat je hoopt te landen??
    Ik geniet nu van mijn vakantie in France. Het is heerlijk weer. We hebben nog een kleine 2 weken te gaan. Net als jij! Dan zien we elkaar eindelijk weer. Ik heb er zin in!!

    Dikke kus Gitte

  • 02 Augustus 2008 - 21:07

    De Schippertjes:

    Hoi Corin,

    Je hebt weer een hoop meegemaakt, een te gek verhaal en hele mooie foto's.

    Groetjes en een dikke kus
    Bert, Jacqueline, Olaf en Nielsxxxx

  • 02 Augustus 2008 - 23:07

    Tante Ria:

    Hai Lieve nicht van me, nou het is een schitterend om te lezen en ook om foto's te zien, je kan beter een boek schrijven, moet je doen met mooie tekeningen en foto's. Ik wil wel best tekeningen maken van de foto's in een boek, iets voor je?
    Een dikke kus van tante Ria, en ook namens Henkie, Hans, Bo, Matt en kleine dierentuin hihihihi......

  • 04 Augustus 2008 - 09:07

    Laura:

    Meissie,
    Wat een prachtige dingen zie je toch iedere keer! Zal wel raar zijn als je straks weer in Nederland bent. Het weer is iig net zo verraderlijk :-)
    Geniet de laatste paar weken nog maar maximaal!
    Dikke kus, Laura

  • 05 Augustus 2008 - 16:11

    Heyyy Muis:

    Geniet er nog maar lekker van meid!Nu gaat het echt snel.Jeetje ik weet nog dat je hier voor de deur stond en dat is nu al 1jaar geleden. Nou ik ben wel blij dat je bijna thuis komt. Kunnen weer gezellig afspreken en natuurlijk alle je verhalen horen en foto's zien.xxx leonie

  • 10 Augustus 2008 - 13:19

    Gerdine En Jaap:

    hoi corinda,

    wat een gave foto's joh. geniet er nog maar effe lekker van.

  • 12 Augustus 2008 - 11:26

    Papa En Mama:

    Nog zeven nachtjes slapen en dan ....!

    Papa en mama Holdermans

  • 15 Augustus 2008 - 06:14

    AANKOMST SCHIPHOL:

    Corinda hoopt dinsdag 19 augustus a.s. om 10.45 uur op Schiphol aan te komen met vlucht DL 60 (New York - Amsterdam).

    Vader en moeder Holdermans

  • 25 Augustus 2008 - 21:02

    Gabriel:

    argentina buenos aires
    cuando entienda que dice , te mando fotos de cordoba ,no se si te acordas de mi?

  • 25 Augustus 2008 - 21:04

    Gabriel:

    las fotos que sacaste son muy buenas . me alegro que hayas podido conocer un poco de mi pais y conocerte aunque fue un corto tiempo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corinda

heyy, Ola! Eindelijk is het dan bijna weer zover. Ben ook alweer veel te lang in Nederland geweest (1,5 jaar). Nu word het tijd om Zuid Amerika te gaan ontdekken. Dinsdag 25 september vlieg ik naar Argentinie, waar ik eerst een maand spaanse lessen ga volgen. Daarna ben ik van plan om voor in totaal een jaar rond te reizen door Zuid Amerika en mischien nog vrijwilligers werk te gaan doen. Mijn plan is om in Argentinie te beginnen, van waar ik naar Antartica reis, Chili, Brazilie om carnaval mee te maken, Bolivia, Peru de Inca Trail lopen, Ecuador, de Galapagos Eilanden, dan met de boot de amazone door van Peru tot aan de oostkust van Brazilie, waar vandaan ik weer naar beneden naar Rio de Janeiro reis. Vanuit Rio vlieg ik nog voor ongeveer een week naar New York en dan is het weer tijd voor Nederland.. Maar eerst nog lekker veel doen en genieten. Als jullie me heel erg missen kunnen jullie me natuurlijk altijd op komen zoeken. hi, hi. Nou ik hoop veel van jullie te horen. Ik vind het namelijk altijd erg leuk om jullie reacties te lezen en kijk daar erg naar uit. Dikke kus en mischien tot in Zuid Amerika.. liefs corinda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 57964

Voorgaande reizen:

25 September 2007 - 26 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: